Kupovina mikrofona dinamički ili kondenzatorski
Mikrofoni mogu biti dinamicki i kondenzatorski. Dinamicki mikrofoni se najviše koriste za live nastupe, a kondenzatori u studiju. To je zato sto kondenzatori imaju veći dijapazon frekvencija koje hvataju od dinamičkih. Najtipičniji primer dinamičkog mikrofona koji je standard za live nastupe je Shure sm58 , mada se ovaj mikrofon koristi ponekad u studiju.
Mikrofoni su jako teški za kupovinu, jer nažalost, nemate mogučnost probanja mikrofona, to jest ne možete znati kako zvuči neki mikrofon dok ga ne kupite, osim ako nemate mogučnost da čujete zvuk u nekom studiju, ili da neki vas prijatelj poseduje mikrofon koji će vam pozajmiti da ga probate. Posto većina ljudi nema ovu mogućnost, izbor mikrofona svodi se na čitanje raznih utisaka drugih ljudi, ocene koje mikrofon dobija u nekom muzičkom časopisu, i naravno, istraživanja na internetu.
Problem je što su kvalitetni studijski mikrofoni dosta skupe sprave, pa ako pretpostavimo da nemate mogućnost da čujete ili probate neki mikrofon, izbor postaje dosta složen.
Jako je važno da znate za šta vam treba mikrofon. Izrada radio reklama i dzinglova, gde je potrebno usnimiti vokal spikera ili pak želite da u svom studiju usnimite neki instrument? Neki mikrofoni daće odlične rezultate pri snimanju akustičnih gitara, bubnja, a onda ćete shvatiti da taj mikrofon ponekad može dati loše rezultate na vokalu. Sobzirom na naša skromna primanja u Srbiji, nameće se pitanje: koji mikrofon je najbolji za snimanje sto više razlicitih stvari? Stvari stoje ovako: U studiju će vam uvek zatrebati poneki shure, čija se cena krece oko 100-120 evra (ovu cenu mikrofon drži već godinama, i ne verujem da će se uskoro menjati). Medjutim za ozbiljno snimanje vokala ipak će vam trebati neki od kondenzatora.
Napomenuo bih da postoji i program, koji se zove Antares microphone modeler, koji radi na sledećem principu: Ovaj plugin uzima signal sa vašeg mikrofona (vi birate u programu preko kog mikrofona je snimljen signal), a onda vi birate koji mikrofon zelite da program oponaša. Teoretski, ovaj program oponaša mikrofone u vrednosti od par hiljada evra. Kazem teoretski , jer je ipak zvuk pravog mikrofona visoke klase teško oponašati. Mada, program daje veoma zanimljive rezultate, pa ga toplo preporučujem.
Nemojte se zaletati i kupiti preskup mikrofon, jer onda nailazite na sledeći problem: Vi možete kupiti neki model Neumann-a, dati za mikrofon 2 000 evra, ali on neće zvučati dobro ako nemate savršeno akustički obradjenu gluvu sobu, koja nema ni jedan paralelni zid. Tako da bi to bio veliki promašaj, jer rezulati koje biste postigli na ovaj način nece biti mnogo bolji od rezultata koje bi neko drugi postigao sa daleko jeftinijim mikrofonom. Prosto, da bi se izvukao pravi zvuk tako skupog mikrofona, moraju se postići uslovi- dobra gluva soba, dobro mikrofonsko predpojačalo (MIC PREAMP), profesionalna zvučna karta…i tek onda signal moze ući “zdrav” u računar, gde se kasnije obrađuje. Pošto su ovi saveti namenjeni ljudima koji tek ulaze u svet muzičke produkcije, okrenućemo se ka mikrofonima sa kojima se počinje ulaziti u ozbiljniju audio pricu.
Signal koji je ušao u računar se mnogo obradjuje, ali naravno, jako je vazno da signal udje “zdrav”.
Ponuda mikrofona nikad nije bila bogatija, a bogami ni mikrofoni nikad nisu bili skuplji. Svaki pevač ima svoj omiljeni mikrofon, tako da kada nadjete mikrofon koji vas glas najvernije “hvata”, nemojte ga menjati. Opet ćete naići na kritike i različita misljenja (večita borba šta je bolje), probajte i druge varijante, ali najvaznije je kako ste Vi zadovoljni.
Dva dosta popularna modela mikrofona koji se koriste kod nas, i od kojih bi vredelo krenuti su Shure i Rode NT1A:
Shure SM58 – Ovaj dinamicki mikrofon je definitivno standard za live nastupe, i mogu slobodno reći da je ovaj mikrofon prava audio legenda. Iako predvidjen za live nastupe, u svakom studiju naći ćete par ovih mikrofona,jer oni uvek mogu da se iskoriste na mnogo načina. Cena za shure sm58 se nije mnogo menjala i mislim se to neće skoro desiti , on košta negde oko 130 evra.
Rode NT1A – Ovaj kondenzatorski mikrofon je naslednik legende NT1. To je mikrofon koji je dosta zastupljen u manjim studijima kod nas. Ako ste tek ušli u ovaj svet, i niste imali prilike da čujete RODE, pogledajte malo po stranim forumima i pročitajte kritike o ovom proizvodu.
Jos bih izdvojio mikrofon AKG c1000. Raspitajte se i o njemu malo, odličan je i za snimanje akustičnih instrumenata.
Lista mikrofona je podugačka, ja neću pisati dalje o modelima mikrofona, jer mnoge ni sam nisam čuo, pa o njima ne mogu pisati, a i ova odluka leži na vama. Kod mikrofona je jako važno koji raspon frekvencija hvata, mada ovde opet na papiru može pisati svašta. Nažalost, kod mikrofona je neminovno traženje “pravog” za Vaš posao, probajte što više mikrofona dok dođete do jednog koji potpuno zadovoljava vaše potrebe. Posle mikrofona, ono sto najviše doprinosi boji i masnoći vokala je mikrofonsko predpojačalo, ali o tome neki drugi put.
Tekst je pisan pre nekoliko godina, uzmite u obzir da sada postoje i neki novi modeli koje takođe treba da uzmete u razmatranje.
Autor: Mirko Suković
Povezani tekstovi: