Akustika napomene (materijali-fine tunning-prvi utisak)

1. MATERIJALI – Ne očekujte da će vam navedene nepravilnosti rešiti bilo koji akustički HiTech materijal.

Objašnjenje:

– Ti materijali imaju svoju svrhu i rade ono za šta su namenjeni. Pri tom, ma šta god pričali menadžeri kompanija koje ih proizvode, verujte nam,… nisu svemogući. Znaju to i oni, ali…

– U akustici postoje fundamentalna pravila koja se moraju zadovoljiti pre svih ostalih tretmana, bez obzira što je nečijem marketingu stalo do toga da kupite njihov materijal trebao vam on ili ne.

2. AKUSTIČARI Ne očekujte da će vam gore navedene nepravilnosti rešiti bilo koji akustičar.

Objašnjenje:

– Stručnjak za akustiku, ako zatekne nepopravljivu situaciju, kao što je nesimetrija, prekinuti zadnji zid,… ne preostaje mu ništa drugo do da napravi neki kompromis jer je uvek kasno da insistira da se premeštaju sprave i zaziđuju vrata… na primer. Izbacićete ga naglavačke kroz zatvorena vrata ako vam samo to spomene, ili ja možda grešim?

– Tada, u tom slučaju, nećete imati sobu za slušanje nego nekakav kompromis sobe za slušanje, koja nije krivica stručnjaka za akustiku, nego situacije koja je zatečena.

– Drugim rečima, strpljenje prilikom izbora prostora je od presudne važnosti, kompromisi koje tu i tada napravite generišu nove i nove kompromise, koji tada bilo kakve priče o plivajućim podovima i difuzorima čine apsolutno bespredmetnim na kraju krajeva, a od šanse da slika bude lepa dobijate realnost da imate karikaturu.

3. “FINE TUNNING”U akustici taj pojam generalno ne postoji ako se ne predvidi na početku – sve što pogrešite u frekvencijma čućete svojim rođenim ušima. Ako vam to smeta, moraćete to da popravljate, štimovanja najčešće nema.

Objašnjenje:

– Budite svesni da u akustici “fine tunning” nije uvek realan, jer akustičke naprave nije lako štimovati, a da se to ne predvidi i konstruiše na početku da može biti podesivo.

– U akustici baratate sa fiksnim i čvrstim konstrukcijama, nastalim zidanjem, lepljenjem, kovanjem i šrafljenjem… čivije se nigde ne spominju , samo beton, cigla, malter, daska, gips, staklena vuna, lepak, šraf, ekser, itd. ;

– Ako negde pogrešite, budite srećni ako od vašeg neuspešnog bass-trapa sa promašenom rezonantnom frekvencijom ne budu samo drva za potpalu . Čak je i to bolje nego da vas i dalje gnjavi sobna bas deonica!

– Ok, bass trap se može do neke mere štimovati dodavanjem apsorpcionog materijala unutra, ali… samo do neke mere. Takođe se može pomerati u prostoru i nalaziti neko bolje mesto… itd. No džaba vam da ga pomerate ako gađa neku drugu frekvenciju….

– Svejedno, ne improvizujte ništa što niste sigurni da možete da kontrolišete u potpunosti i do kraja.

– Takođe imajte u vidu da se rezonancije mogu veoma precizno izmeriti što mikrofonom što metrom, tako da tu ni nema nekih razloga za improvizacije.

4. PRVI UTISAKAkustika mora da vam se “dopadne” na prvo slušanje.

– Svako “navikavanje” na postojeću (lošu) akustiku je pogrešno. Ista priča kao iluzija navikavanja na buku. Koliko god sebe ubedili da vam nešto ne smeta, posledice nastaju i ostaju, a penzija je daleko

– Vaš posao je usko vezan za emocije, nadahnuće i motivaciju. Kao što zubobolja može uticati na sve to, takav je slučaj i sa akustikom, s tim sto niko ne trpi hroničnu zubobolju.

– Posle prvog pozitivnog utiska, počinju da se pojavljuju neprijatni detalji koji će vam ubuduće smetati, uvek je to slučaj. Ali što ih manje bude bilo u budućnosti tim bolje.

– Znači, verujte svojim ušima i verujte u prvi utisak. Nije loše pre prvog slušanja odmoriti uši šetnjom i privikavanjem na zvukove okruženja, makar to bio i ulični metež. Osećaj prostornosti je tu bitan, manje je važno šta napolju ustvari slušate (uopšte ne treba da bude muzika). Time obnavljate memoriju i prirodne navike što se prostornosti tiče.

– Budite svesni da vaš mozak može svašta da isprocesira i da mu ne mora sve biti potaman za to. No ne treba preterivati sa tim, i treba akustiku navikavati na sebe i svoj ukus a ne obrnuto.

Povezani tekstovi:

Autor: Bogic Petrović, BoZo Electronics